Vijf compassievolle leiderschapsgedragingen om toptalent aan te trekken en te behouden

Vijf compassievolle leiderschapsgedragingen om toptalent aan te trekken en te behouden

Tijdens een ontmoeting met de HR-directeur van een multinationale speler deelde zij de struggle die ze ervaren om hun beste talenten aan zich te binden. “Het is een puzzel,” zei ze, “Aan de ene kant willen we flexibiliteit en een persoonlijke benadering. Aan de andere kant willen we duidelijke verwachtingen, uitdagingen en een pad naar vooruitgang.”

Wat vroeger werkte, werkt nu niet meer

De eerste uitdaging is om deze schijnbare tegenstelling tussen relaties en resultaten te doorgronden. De tweede uitdaging is het overwinnen van ouderwetse leiderschapshoudingen en -praktijken. De dagen dat leiders konden terugvallen op filosofieën als “Wees dankbaar dat je salaris krijgt” of “Geen nieuws is goed nieuws. Ik laat het je weten als je het verprutst”, zijn voorbij.

En er is ook goed nieuws. De Directeur de we spraken, deelde met ons: “Onder de juiste omstandigheden kan onze nieuwe generatie werknemers heel hard werken. Ze willen bijdragen en productief zijn. De vraag is hoe je de code kraakt!”

De code kraken: leiderschap toen en nu

Onderzoek naar werknemersbetrokkenheid en personeelsbehoud heeft aangetoond dat millennials en Generatie-Z’ers verschillende wensen en behoeften hebben. Een van de beste samenvattingen van deze literatuur staat in het boek van Mark C. Crowley, Lead from the Heart: Transformationeel leiderschap voor de 21e eeuw. Mark vergelijkt het oude paradigma met wat de nieuwe generatie wil en nodig heeft. Deze samenvatting vindt je tevens terug in het boek van onze LOD collega Nate Regier, Compassionate Accountability: How Leaders Build Connection and Get Results.

VerledenToekomst
Mijn salarisstrookMijn doel
Mijn tevredenheidMijn ontwikkeling
Mijn baasMijn coach
Mijn jaarlijkse evaluatieMijn doorlopende gesprekken
Mijn zwakke puntenMijn sterke punten
Mijn baanMijn leven

Vijf compassievolle leiderschapsvaardigheden waarmee je talenten aantrekt en behoudt

Wat kunnen we leren en toepassen van het onderzoek? Hier zijn vijf leiderschapsgedragingen die inspelen op wat de nieuwe generatie nodig heeft en wil.

Verbinden met doel

Werknemers willen weten of hun werk een doel heeft. Als leider kun je het volgende doen.

  • Wees bekend en verwoord de missie, visie en waarden van je organisatie.
  • Leg verbanden tussen het doel van je organisatie en de dagelijkse activiteiten van je werknemers.
  • Vraag je medewerker wat belangrijk voor hem is; help hem manieren te vinden om zijn passies te koesteren.

Focus op sterke punten

Werknemers willen zich richten op hun sterke punten. Als leider kun je het volgende doen:

  • Vraag werknemers waar ze goed in zijn, wat ze leuk vinden.
  • Zoek naar mogelijkheden voor werknemers om hun sterke punten te gebruiken in hun werk.
  • Nodig werknemers uit om manieren voor te stellen waarop ze hun sterke punten kunnen gebruiken om een grotere bijdrage te kunnen leveren.

Wees een coach

Werknemers willen geen baas, ze willen een coach die om hen geeft en graag ziet dat ze succesvol zijn. Als leider kun je hen helpen om te leren en te groeien:

  • Scheid de persoon van het gedrag. Voer openhartige gesprekken over gedrag, en ondermijn nooit de waardigheid van je werknemer als mens.
  • Bevestig hun ervaringen, gevoelens en motieven zonder te oordelen.
  • Wees nieuwsgierig en leer wat belangrijk voor hen is.
  • Bied aan een hulpbron en klankbord te zijn, maar doe het niet voor hen.
  • Verduidelijk verwachtingen en grenzen op een niet-bedreigende manier.

Geef regelmatig nuttige feedback

Jaarlijkse functioneringsgesprekken behoren tot het verleden. Werknemers willen veel vaker feedback. Als leider kunt u het volgende doen:

  • Communiceer regelmatig met werknemers over wat je ziet en wat je wilt.
  • Praat regelmatig met hen over hoe ze het doen, niet alleen over wat ze doen.
  • Houd nooit informatie achter die hen kan helpen effectiever te zijn.

Investeer in groei en ontwikkeling

Werknemers willen niet alleen doen waar ze goed in zijn. Ze willen zich ook verbeteren. Uitgedaagd worden en nieuwe vaardigheden onder de knie krijgen is zeer lonend. Als leider kunt u het volgende doen:

  • Vraag werknemers om nieuwe dingen te leren. Geef ze de kans om nieuwe vaardigheden te leren of iets te leren dat hen zal helpen om effectiever te zijn.
  • Moedig het nemen van gezonde risico’s aan.
  • Creëer een veilige ruimte waar mislukking een kans kan zijn om te leren en te groeien.

Deze vijf leiderschapsgedragingen hebben allemaal één ding gemeen: ze omarmen Compassionate Accountability dat tegelijkertijd de waarde, bekwaamheid en verantwoordelijkheid van medewerkers bevordert. Goed leiderschap creëert een band en zorgt tegelijkertijd voor betere resultaten.

Compassievol en verantwoordelijk omgaan met medewerkers is de sleutel tot het aantrekken, binden en behouden van talenten.

Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/five-compassionate-leadership-behaviors-to-attract-and-retain-top-talent/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”

Over de auteur

Foto van Monique Bruil

Monique Bruil

Monique is een gepassioneerde ondernemer, die verantwoordelijk is voor de oprichting van the Compassion Academy.

Laatste berichten

Bekijk ons aanbod

Benieuwd naar de workshops, opleiding en trainingen waar je binnenkort aan mee kunt doen?