“In het verleden draaiden banen om spieren. Nu draaien
ze om hersenen, maar in de toekomst gaat het om het hart.” Deze uitspraak van Minouche Shafik, president van Columbia University, verscheen in een artikel in de New York Times over hoe de toekomst eruit zal zien met A.I.
Naarmate A.I. steeds meer plaats verovert in onze wereld,
rijst de grote vraag: welke rol blijven menselijke vaardigheden spelen? De
auteurs van dit NYT-stuk, Aneesh Raman en Maria Flynn, stellen dat in een wereld met A.I. het opbouwen van interpersoonlijke relaties, onderhandelen tussen partijen en het leiden en motiveren van teams de belangrijkste vaardigheden zullen worden die alleen door mensen kunnen worden uitgevoerd. Dit beschrijft perfect wat wij verstaan onder Compassionate Accountability®.
Dit is wat er gaande is. Op dit moment zijn software-engineers enorm gewild. Uit onderzoek van LinkedIn blijkt echter dat 96 procent van de huidige vaardigheden van een software-engineer — voornamelijk
kennis van programmeertalen is — wat uiteindelijk door A.I. kan worden
gerepliceerd. Raman en Flynn geloven dat er in de toekomst nog steeds engineers zullen zijn, maar dat zij waarschijnlijk minder tijd zullen besteden aan het coderen en meer aan taken als samenwerking en communicatie.
Ondanks de A.I. race blijven CEO’s menselijke vaardigheden
het meest waarderen. Meer dan 70 procent van de leidinggevenden die vorig jaar door LinkedIn werden ondervraagd, zeiden dat soft skills belangrijker waren voor hun organisaties dan technische A.I.-vaardigheden.
Nu A.I. snel alle taken overneemt die data-analyse vereisen,
zullen onze menselijke vaardigheden om effectief te communiceren door middel van diversiteit, het tonen van compassie, kritisch denken, samenwerken, innoveren en zich aanpassen aan veranderingen alleen maar in waarde toenemen.
Het artikel eindigt met deze krachtige voorspelling:
“De kenniseconomie waarin we decennia hebben geleefd,
ontstond vanuit een goedereneconomie waarin we millennia leefden, gevoed door landbouw en productie. Vandaag de dag maakt de kenniseconomie plaats voor een relatie-economie, waarin menselijke vaardigheden en sociale capaciteiten nog belangrijker zullen worden voor succes dan ooit tevoren.”
Nooit eerder in onze geschiedenis is de behoefte aan compassie en verantwoordelijkheid groter geweest dan nu. Nu zoveel taken worden
gedelegeerd aan A.I., zijn er mensen nodig die relaties kunnen opbouwen terwijl ze resultaten behalen. We hebben leiders nodig die de nuances van de menselijke ervaringen behendig kunnen navigeren, diversiteit weten te benutten om een gemeenschappelijk doel te bereiken en conflicten om kunnen zetten in creatieve kansen. Dat is waar Compassionate Accountability® voor staat.
Wat is jouw ervaring?
Wat zijn jouw voorspellingen?
Hoe bereid jij je voor op de veranderingen die spelen en
blijven komen?
Met een compassievolle groet,
Monique Bruil
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/compassionate-accountability-in-an-a-i-world/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”