Voor CEO’s is het vinden, ontwikkelen en behouden van talenten de grootste uitdaging. En het is de afgelopen jaren alleen maar moeilijker geworden. Werkgevers worden geconfronteerd met een aantal tegenstrijdigheden wanneer ze proberen te achterhalen wat werknemers willen.
Tegenstrijdigheden in wat talenten verlangen:
- Flexibiliteit, en een duidelijk pad naar promotie.
- Sterk leiderschap, empathie, kwetsbaarheid en transparantie.
- Vrijheid om hun eigen mening te uiten, en een band met de missie van de organisatie.
- Balans tussen werk en privéleven, en een sterk gevoel van teamcohesie en gemeenschap.
- Sterke relaties, en aandacht voor resultaten.
Wat vraagt dit van werkgevers? Deze opkomende generatie lijkt misschien onmogelijk tevreden te stellen. Hun wensen en behoeften lijken tegenstrijdig alsof ze elkaar tegenwerken. Wat kunnen organisaties doen?
Wat willen onze nieuwe talenten echt?
Goed nieuws; aan de oppervlakte ziet het er misschien ontmoedigend uit, omdat we deze dingen als tegenpolen zien. Maar dat zijn ze niet. Sterk leiderschap is niet in tegenspraak met kwetsbaarheid en transparantie. De beste leiders tonen beide. Vrijheid om meningen te uiten is niet in tegenspraak met de missie van de organisatie. Sterker nog, de meest uitgesproken medewerkers kunnen ook je meest loyale ambassadeurs worden.
Wanneer we dieper kijken, zien we dat er maar één ding is dat werknemers echt willen, en dat haalt de schijnbare tegenstrijdigheid weg. Compassievolle verantwoordelijkheid (Compassionate Accountability®). Medewerkers willen compassie EN verantwoordelijkheid, beide in volledig en zonder compromissen.
Aandacht voor relaties en resultaten tegelijkertijd is niet tegenstrijdig. Compassie zonder verantwoordelijkheid brengt je nergens. Maar verantwoordelijkheid zonder compassie creëert giftige culturen die goede mensen wegjagen.
Compassie en verantwoordelijkheid moeten samenwerken. Je kunt het ene niet hebben zonder het andere. Werknemers willen geen verantwoordelijkheid met “zachte kantjes”, of “harde vriendelijkheid” met compassie. Zij weten dat er iets beters is, iets dat meer ontwikkeld is. Ze zijn op zoek naar een derde manier die uitstijgt boven wat al eerder is gedaan. De oude wereld van leiderschap en betrokkenheid volstaat niet langer!
De opkomst van de compassie mindset
In de afgelopen vijf jaar hebben we de opkomst gezien van een geëvolueerde definitie en praktijk van compassie die relaties niet compromitteert voor resultaten. We noemen dit de compassie mindset. De basis van deze mindset is een geëvolueerde definitie van compassie.
Compassie is de praktijk van het laten zien dat mensen waardevol, competent en verantwoordelijk zijn in elke interactie.
Deze definitie omarmt de schijnbare tegenstellingen die eerder zijn genoemd. Er is geen of-of.
Zet je schakelaars om talenten te benutten
Als organisaties deze geëvolueerde definitie van compassie zouden overnemen, wordt hun taak om talenten aan te trekken, te ontwikkelen en te behouden duidelijker. Behandel iedereen als waardevol, competent en verantwoordelijk. Elke schakel is noodzakelijk, maar op zichzelf staand niet voldoende, om het potentieel in werknemers volledig te benutten.
Drie schakelaars van de compassie mindset
Behandel werknemers als waardevol
De waarde van werknemers is aangeboren. Toon empathie en respect. Behandel een ieder met waardigheid. Laat zien dat je geeft om hun dromen, passies en doelen. Bevestig hun ervaringen zonder te oordelen of bekritiseren. Stel je kwetsbaar op en maak contact met hen op een menselijk niveau, ongeacht je positie of rol.
Behandel werknemers als competent
Werknemers zijn in staat deel uit te maken van de oplossingen. Leer van hun vaardigheden, ervaringen en doelen. Betrek hen bij het co-creëren van de toekomst van je organisatie. Daag ze uit en begeleid ze. Mentor en coach hen. Investeer in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling.
Behandel werknemers als verantwoordelijken
Wat er ook gebeurd is, we zijn samen verantwoordelijk voor wat er daarna gebeurt. Stop met het wijzen van vingers en begin met echte gesprekken over verantwoordelijkheid. Stel ambitieuze doelen en vraag mensen om stappen te zetten. Maak kristalhelder wat het belangrijkst is en zoek aansluiting bij de waarden van je medewerkers.
De Compassie Mindset is een lens waardoor je al je initiatieven kunt evalueren die gericht zijn op het opbouwen van sterkere, veerkrachtigere culturen en duurzamere organisaties.
De Compassie Mindset is de nieuwe kerncompetentie voor leiderschap en de onderscheidende factor voor de volgende generatie.
Compassievolle Groet,
Monique Bruil
Master Trainer & Coach / The Compassion Academy
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/six-kinds-procrastinators-help-deliver/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”